Friday, June 7, 2013

a FRIDAY story

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM... ASSALAMUALAIKUM =)

This was a story that I wrote few months ago. Tapi tertangguh untuk post.. huhu.
( 23/2/2013)

Dengan semangatnya aku g kerja (praktikal @ TM Annexe). Sebab… heee… 
mestilah sebab last day of the week J … and weekend = family + HERBALIFE time ^_^
Planning nya, after kerja nak teman Bella Azman (sideline) buat Mega Shake Party,
kat Kuarters Bomba Penchala (Petaling Jaya).
Lepas je kerja, gerak g HQ Herbalife dulu, pickup product sikit.
Jalan jauh2 usung beg berat sebab ada laptop & scanner. Bella lagi lah, dengan produk lagi.
Ni la cabarannya kann.. Alhamdulillah lah cuaca baik. Kalau tak, petang2 asik hujan je.
Ica n Kila x dapat nak join. Xpela, kitorang gerak je 2 orang. Kalau ikutkan memang biasanya ayah tak bagi. Tapi, xpela. Pegi je. Sebab aku nak belajar. J

so, perjalanan diteruskan. Naik monorel putra taxi bagai.
Elok azan maghrib, selamat lah sampai kat Kuarters bomba tersebut.
Rumahnya sangat-sangat sederhana. Tapi terasa ade aura bahagia mereka sekeluarga
Siap boleh bela kucing yg TERsangatlah banyak, dalam 20 ekor kot. (nasibaik aku x menjerit)
Rumah kecil, tapi mampu mebahagiakan hidupan lain. Masuk bilik untuk solat Maghrib.
Em. katil penuh barang. kat mana diorang tidur? emm....
Mungkin.... aku perlu perbanyakkan raa syukur. YES. Banyakkan dan SENTIASA banyakkan..
Hidup dalam zon selesa membuatkan kita lupa. Lupa untuk berusaha dan memberi kepada mereka yg memerlukan. Sentiasa rasa tidak cukup, padahal Allah yg mencukupkan segalanya. ;)

Macam keluarga ni, langsung tak berkira. Sebab nak sihat, satu keluarga decide nak amik nutrisi. Bila badan sihat, ibadah & kerja pun dapat dilakukan dengan lebih baik. So, apa alasan kita (termasuk aku) untuk berkira duit untuk dapatkan kesihatan yg baik? Bukankah kesihatan juga nikmat Allah? Kenapa untuk dapatkan smartphone, boleh ikat perut, boleh berhabis duit biasiswa/gaji? Kenapa untuk makan di tempat yang ‘high class’ (kebiasaannya ada tax), kita tak berkira?

"hard to explain".... U gotta come once to any of our customer day. To see how many people suffered because of unhealthy eating habit. And Alhamdulillah, they received hidayah untuk berUBAH. 
Bukan takut sakit, sakit tu penghapus dosa-dosa kecil. Amik nutrisi pun still bole diuji dengan sakit.
(risau aku kalau x sakit. kang jadi cam firaun lak. nauzubillah).. kita kan manusia biasa.
Tapi, IF ada peluang utk live a healthy life, WHY NOT? *renung-renungkan*

Ouh, terpanjang pulak ceramah NURSE-SISQA… :p sorry..

Selesai solat, start lah buat bodyscan analysis kat ahli rumah.  Ibunya sihat Alhamdulillah walaupun dah berumur. Memang menjaga kesihatan sejak muda. Tapi ayah & anak-anak, perlu lakukan perUBAHan, untuk hidup yg lebih sihat =) Tengah cakapcakapcakap, tiba2, ibu call...

Pendek je ibu cakap. “kakak, nenek dah takde”.
Aku macam, WHATTT..?? biar betul? Baru je jumpa kelmarin.. tidur sebelah dia. Sambil pegang tangan dia. Tak biasa pun buat camtu. Tapi, terasa nak buat camtu malam kelmarin tu. Tulah kali terakhir... hmm..innalillahiwainnailaihirajiuun. sangatlah terkejut. Tapi, Allah lagi saying nenek. Dah tiba masanya nenek pergi ikut arwah atok. Lagipun, nenek dah lama sakit. Kesian.

Aku pun terpaksa susahkan angah untuk amik aku kat PJ tuh.. Bella teruskan shake party tu sorang2.. bila sampai rumah, baru aku sedar yg rupanya hp aku 'weng'.. SMS xmasuk.. Off and on balik hp.
BANYAK giler msg. ibuayah msg bgtau nak g tengok nenek. Angah msg cakap dah sampai. Dll.
So, sampai kat rumah, terus kemas2 barang untuk balik Melaka. Ibuayah pun tak sempat jumpa nenek sebelum nenek hembuskan nafas terakhir. Tapi Alhamdulillah kami semua dapat jumpa jenazah buat kali terakhir..
Nampak tenang jejenazah nenek, meninggal pada hari Jumaat, J moga nenek & atok ditempatlan dalam kalangan orang2 yg soleh/ah. Al-Fatihah…
(meninggal di putrajaya, jenazah dikebumikan di Melaka)


Dua benda yg aku terfikir pada hari tu:

  1) BERSYUKUR DALAM KEHIDUPAN

Baru-baru ni, dalam perjalanan shah alam – KL, ade sorang kawan tanya sambil tunjuk rumah2 flat. “kalau kau duduk situ, macam mana?” (lebih kurang la).
Aku speechless, tak terjawab pun. Diam, berfikir, cari jawapan, tak jumpa jawapan.
Satu ayat je yg terkeluar dari mulut. “aku rasa, aku patut rasa bersyukur, sangat”
YE. Aku wajib bersyukur, dan gunakan apa yang aku ada untuk tolong orang lain. Supaya hidup aku, akan memberi manfaat kat orang lain terutama IBUAYAH J



2.       2)PERSEDIAAN UNTUK KEMATIAN

Setiap yang bernyawa pasti akan merasai kematian.
Persoalannya, adakah kita dah bersedia? Kematian tu boleh datang bila-bila masa, tanpa tunggu kita bersedia ke tak. Sorang2 je….. tak bawak apa-apa, tak bawak sapa-sape.. L
Masa depan kita yg sebenar ialah di alam akhirat nanti. Apa persediaan kita?

Perkongsian seorang sahabat. Lukislah gambar kubur kita sendiri, dan tengoklah kubur kita itu supaya kita sentiasa mengingati mati.
Jom lukis kubur kita….



Saya, NUR ATIQAH BINTI AB RAZAK, ingin memohon maaf kepada semua orang atas segala khilaf.
saya memang tak sempurna dan tak pernah akan sempurna.
halalkan makan minum. doakan saya dunia akhirat.
sekian. Assalamualaikum....


*mencari makanan untuk sahur, yang MUDAH, SEDAP & BERKHASIAT?
shake aje, ini kalilah. heheee
InsyaAllah, Ramadhan ni, genap 1 tahun kami sekeluarga dengan Herbalife.
nak sihat jugak?

LOSE/GAIN/MAINTAIN WEIGHT/IMPROVE HEALTH/EXTRA INCOME
ASK ME HOW NOW!
 | NURSISQA | Personal Wellness Coach | 0194574963 | sisqa90_slc@yahoo.com |



No comments:

Post a Comment

are you looking for these?

how can CoachSisqa help you?

Name:
Email Address or Facebook
Where do you live now?
How can I help you with Herbalife? Healthy Breakfast
Maintain Weight
Gain Weight
Lose Weight
Improve Health/Energy
Improve Skin Problems
Consume Herbalife with Legal Discounts
Extra Income (RM500-RM3000)
Are you SERIOUSLY SERIOUS?? Yes!
No~
Not Sure..
Any questions you want to ask Coach NURSISQA?

Click here to create your own form.